Ups! Skjema fungerer ikke uten cookies 🍪

Vårt kontaktskjema fungerer ikke ettersom du ikke har akseptert våre informasjonskapsler for markedsføring, personlig tilpasning og statistikk.

Du kan alltid bare sende oss en henvendelse på hei@lumeno.no, eventuelt endre dine samtykker til informasjonskapsler.

Alle artikler

Tanker, innsikt og refleksjon som nyoppstartet designbedrift i 2023

Nyhet

Julen nærmer seg, og vi tenkte derfor det var passende å reflektere over Lumeno's første 5 måneder som et nystartet selskap.

Dekorativ julekule i fargene til Lumeno, grønn, hvit og rosa
Syntes du dette innholdet er interessant?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få lignende artikler rett i innboksen

Ved å melde deg på nyhetsbrev godtar du vår Personvernserklæring.
Du er nå påmeldt vårt nyhetsbrev 🚀
Oops! Noe gikk galt. Forsøk gjerne igjen, eller kontakt oss direkte på hei@lumeno.no

Tidligere i år tok vi det dristige steget ved å si opp trygge jobber, følge drømmen vår, og begi oss ut på ukjent farvann. Med minimum aksjeinnskudd, tømte sparekontoer og en plan skrevet med tusj etablerte vi Lumeno i slutten av juli. På dette tidspunktet hadde vi to usignerte muntlige avtaler med tidligere partnere, og en utleier med mange løfter og lite handling. Dette førte til at vår første offisielle arbeidsdag endte på McDonalds på Fokserød  – ikke ideelt, men i det minste var vi ikke sultne.

Siden den dagen har reisen vært travel, nervepirrende, lærerik og utrolig spennende. Å gå fra å ha faste utgifter uten inntekt til å kunne ta ut vår første ordentlige lønning i november har vært både givende og til tider skremmende. Vi har hatt troen på at Lumeno ville bli en suksess helt fra begynnelsen, selv før vi hadde bestemt firmanavnet, men man vet jo aldri før man faktisk står i det. Det er lang vei til mål ennå, men vi kommer ikke til å gi oss med det første.

Hva har vi lært så langt som gründere?

  1. Ha is i magen: Å skaffe nye kunder tar tid. Vær tålmodig, bruk tiden fornuftig, og tenk positivt.
  2. Ikke overtenk et avslag: Det kan være flere grunner til at kunder ikke velger deg. Det er fort gjort å tenke “skulle gjort ditt og datt”, men man er mer tjent med å se fremover og fokusere på neste prosjekt.
  3. Administrativt arbeid tar tid: Balansen mellom kreativt- og administrativt arbeid er en kunstform i seg selv. Regnskap, tilbud, møter og kontrakter er alle en del av hverdagen, og det gjelder å planlegge systematisk slik at man kan fokusere på én oppgave om gangen. For oss har blant annet verktøy som Fiken og Folio spart oss for mye tid og frustrasjon når det kommer til regnskap.
  4. “Walk your talk”: Av erfaring så er det ikke uvanlig at man rådgir kunder om tiltak som man selv ikke utfører internt. Vi har troen på at alle råd man gir er bundet i egen praksis og erfaring.
  5. Sett av tid til internt arbeid: Det er fort gjort å nedprioritere interne oppgaver. For å bygge et selskap der vekst og kvalitet er sentralt så er det viktig med et solid fundament som man gradvis kan bygge på.
  6. Produkter trenger ikke være perfekt fra start: Digitale løsninger trenger ikke være 100% “ferdig” fra lansering. Det er et levende produkt som man kan oppdatere kontinuerlig. Bruk det for det det er verdt.
  7. Framsnakk andre, og anta beste intensjon: Det er fort gjort å bli frustrert over kunder eller andre som ikke lever opp til forventingene. Anta at ting har en god grunn.
  8. Del tanker og meninger med kollegaer: Om man er så heldig å ha en kollega, bruk hverandre for frustrasjonsutløp. Ingen kjenner bedre til din situasjon.
  9. Folk har ulike behov i hverdagen: Folk har ulik livssituasjon, og dersom man er så heldig å ha en jobb som tillater fleksibel arbeidstid, forstå at ikke alle er som deg.
  10. Små gjerninger er gull verdt: A ta med en ekstra energidrikk eller dele en lefse med kollegaer er undervurdert.
  11. Tilpass deg den teknologiske utviklingen: Bruk A.I. for det det er verdt. Vi ser på dette som vår 3. kollega, som kan hjelpe oss med oppgaver vi selv ikke er eksperter på.
  12. Det er forskjell på tid og verdi: Det er fort gjort å prise alt etter tid, men erfaring og effektivitet bør være med i estimatet.
  13. Ha respekt for andres tid: Tid er kanskje den viktigste ressursen man har. Møt opp tidsnok til møter, og avslutt tilnærmet avtalt tid.

Avslutningsvis vil vi gjerne benytte anledningen til å takke alle kunder som har gitt oss tillit i år. Vi setter stor pris på det. Ønsker alle en riktig god jul og et godt nytt år. 🎄✨ 2024 blir uten tvil spennende!

Starte et prosjekt med oss?

Med sterkt eierskap og pålitelig leveranse, tar Lumeno hånd om en rekke utfordringer – enten det gjelder design, utvikling, branding, eller en kombinasjon av disse områdene.

Prosjekt er ideelt for de med unike utfordringer med middels til høy grad av kompleksitet.

Vi tilbyr også faste avtaler og nettsidepakker ↓

En dekorativ fargerik stjerneEtt dekorativt designelement som viser en dame som ser på en tablet med noen andre typiske grafiske elementer på en nettsideEt dekorativt grafisk element av en sirkel med en limeEtt dekorativt bilde av en mobiltelefon med flotte brukergrensesnitt-elementerDekorativt element som viser frem farger i harmoniEt dekorativt grafisk element som hinter til API-muligheter